Lehdistötiedote:
PUNCTUM 2 Pigmenttivedoksia Japanista ja Suomesta
Hideyuki Igarashi ja Anita Jensen
Taidemuseo Willa Mac 25.2.-24.4.2011 Tampere
Olen kutsunut Japanista taiteilija Hideyuki Igarashin kanssani pitämään yhteisnäyttelyn Taidemuseo Willa Mac:issa, koska löydän hänen töistään jotain samankaltaisuutta asenteessa taiteen tekemiseen. Sen lisäksi, että työt ovat vaikuttavia ja upeita hänen niissä käyttämänsä pitkä ja monivaiheinen työprosessinsa jonka kautta hän myös saavuttaa monitasoisen syvyyden lopullisiin töihinsä on kiinnostava.
Yhdistävänä tekijänä on tietenkin myös se , että olemme viimeisten vuosien aikana tahoillamme käyttäneet gravyyritekniikoita ja siirtyneet mustesuihkutulostimien käyttöön. Erilaisten materiaalien kokeilu pigmenttitulostuksessa ja niillä valmistettujen töiden jatkaminen eteenpäin muilla tekotavoilla suo runsaasti mahdollisuuksia tulevaan työskentelyyn Suomessa ja Japanissa. Molemmat olemme myös opettaneet vuosikausia ja jatko-opiskelleet erilaisilla kansainvälisillä kursseilla ja kotimaassa.
Omatapani luoda lisää syvyyttä ja ulottuvuuksia ja korostaa emotionaalista puolta töissäni on peräisin pikemminkin elokuvan alkuaikojen montaasista, jonka luojan teoreetikko-ohjaaja Sergei Eisensteinin sanoin:” Kuviin ei kuulu vain näkyvät ainekset, vaan niistä syntyvät psykologisten mielleyhtymien ketjut. Assosiaatioiden eli mielleyhtymien montaasi on siis keinona korostaa kuvien emotionaalista puolta.”
Näyttelyn nimessä sana Punctum on Roland Barthesin Valokuvauksen teorian peruskirjassa Valoisa Huone luoma termi valokuvaan liittyvälle katsojan huomion kiinnittävälle henkilökohtaisen tunnereaktion tai muiston herättävälle yksityiskohdalle. ”Punctum on jotakin joka häiritsee joka on kuin pistos, pieni reikä, pieni täplä, naarmu. Valokuvan Punctum on se sattuma, joka pistää minua mutta myös ruhjoo ja kirvelee sisälläni.”
Meidän kahden töissä tämä punctum-sana varmaankin toimii eri ”säännöillä” mutta, omissa töissäni se ainakin löytyy jo tavassani miten valitsen vanhoja itselleni merkityksellisiä kuvia ja tulkitsen niitä rinnastamalla menneitä vangittuja hetkiä tähän omaan elämäni hetkeen, pisteeseen nyt.
Otsikkoon lisätty numero 2 / -toiseen mielestäni symboloi töissämme ja tässä näyttelyssä monella tasolla sitä, että saattamalla yhteen kaksi erilaista elementtiä käytännöllisesti ja symbolisesti saadaan tulokseksi enemmän kuin osiensa summa!
Hideyuki Igarashi:
”Olen valmistanut tämän näyttelyn teokset yhdistämällä, tai oikeastaan ”kerrostamalla” kahta erilaista ilmaisukeinoa: maalausta ja valokuvausta. Teokseni syntyvät siten, että ensin tiputan väripisaroita maalauspohjalle, joka on vaakatasossa pöydällä. Tämän jälkeen valokuvaan maalauksen pinnan matalasta, viistosta kulmasta. Valokuva tarkentuu lähimpiin väritippoihin taaempana sijaitsevien värien jäädessä utuiseksi. Tämä luo kuvaan värillisen perspektiivin, joka muistuttaa luonnonmaisemaa. Printtaan valokuvan ulos, asetan sen vaakatasoon pöydälle ja tiputan sen ylle uusia pisaroita. Prosessi toistuu nyt valokuvaamalla tuoreita pisaroita, jotka ovat valokuvassa olevien pisaroiden päällä. Näin edetessä kuviin syntyy aivan omanlaisensa syvyysvaikutelma. Pyrkimyksenäni on tavoittaa monikerroksinen ja kiehtova tila-illuusio kaksiulotteisen maalauksen pinnalta, valokuvauksen kautta.”